Profesión, Profesional, Profesionalismo

28 sim. Perspect Biol Med 2009; 53 : 87-105. Larkin GL, Binder L, Houry D, Adams J. Defining and evaluating professionalism: a core competency for 66. graduate emergency medicine education. Acad Emerg Med 2002; 9 : 1249-56. Mackenbach JP. On the survival of the altruistic trait in medicine: is there a link with the placebo effect? 67. J Clin Epidemiol 2005; 58: 433–5. Mannion R, Davies HTO. Taking stock of social capital in the production of health care. 68. J Health Serv Res Policy 2005; 10: 129–30. Martin Zurro A. Evaluación de la formación posgraduada, certificación y recertificación de los médicos 69. de familia en diferentes países (Reino Unido, Estados Unidos, Canadá, Holanda, Australia y España). Aten Primaria 2002; 30 : 46-56. Martin Zurro A. Sobre la recertificación de los médicos en España. 70. Atenc Primaria 1996; 17 : 162-8. McManus IC, Winder BC, Gordon D. UK doctors’ attitudes to the General Medical Council’s performance 71. procedures, 1997–99. Med Educ 2001; 35 (Suppl 1): 60–69. Mechanic D. Physician discontent: challenge and opportunities. 72. JAMA 2003; 290: 941–6. Medical Professionalism Project. Medical professionalism in the new millennium: A physicians’ charter. 73. Lancet 2002; 359: 520–21. Miles S, Leinster SJ. Identifying professional characteristics of the ideal medical doctor: the laddering 74. technique. Med Teach 2010; 32 : 136-40. Moran M. 75. The British regulatory state: high modernism and hyper-innovation . Oxford: Oxford University Press, 2003. Murray A, Pounder R, Mather H, Black C. Junior doctors’ shifts and sleep deprivation: the European Wor- 76. king Time Directive may put doctors’ and patients’ lives at risk. BMJ 2005; 330: 1404. Nace MC, Dunlow S, Armstrong AY. Professionalism in medicine: we should set the standard. 77. Mil Med 2009; 174 : 807-10. NHS ‘still failing after Shipman’. 78. The Times, 23 July 2005: 37. Nicholson S, Raval D. Professionalism: what it means to doctors today. 79. Br J Hosp Med (Lond) 2009; 70 : 470-4. O’Day R. 80. The professions in early modern England 1450 – 1800 . London: Pearson, 2000. O’Neill O. 81. A question of trust . Cambridge: Cambridge University Press, 2002. O’Neill O. Accountability, trust, and informed consent in medical practice and research. 82. Clin Med 2004; 4: 269–76. Oriol-Bosch A, Pardell H. La profesión médica. Los retos del milenio 83. . Fundación Medicina y Humanida- des Médicas (Barcelona). 2005. Oriol-Bosch A. Crisis del profesionalismo o solución de la crisis. En: 84. Opinión Quiral. Sostenibilidad del sistema sanitario . Barcelona: Fundación Privada Vila Casas 2001; 57-70. Oriol-Bosch A. La responsabilidad de las autoridades sanitarias en la educación médica continuada: una 85. opinión iconoclasta. JANO 1998; LV ( 1271 ): 1174-5. Oriol-Bosch A. La sociedad civil en la era del conocimiento. 86. BCM Newsletter . 2001; 17 : 2-3. Oriol-Bosch A. Redefiniendo la profesión. 87. Educación Médica . 2004; 7 : 1. Owens P, Carrier J, Horder J. 88. Interprofessional issues in community and primary health care . London: Macmillan, 2004. Palés J, Cardellach F, Estrach MT, Gomar C, Gual A 89. et al . Defining the learning outcomes of graduates from the medical school at the University of Barcelona (Spain). Med Teacher 2004; 26 : 239-43. Palsson R, Kellett J, Lindgren S, Merino J, Semple C, Sereni D; For the EFIM/UEMS Working Group on 90. Competencies in Internal Medicine in Europe. Core competencies of the European internist: A discussion paper. Eur J Intern Med 2007; 18 : 104-8. Pardell H, Bruguera M. ¿Formación médica continuada o desarrollo profesional del médico? 91. Educación Médica 2002; 5 : 90-5. Pardell H, Gomar C, Gual A, Bruguera M. ¿Qué opinan los médicos sobre la formación continuada, la 92. evaluación de la competencia y la recertificación ? Educación Médica . 2005; 8 : 91-8. Pardell H, Gómez Asorey C. ¿De quién es responsabilidad la formación continuada de los médicos ? 93. Atenc Primaria 2006; 37 : 350-4. Pardell H, Ramos A, Aliaga J, Cabero L, Contreras E, Gual A 94. et al . Utilización de los créditos de formación médica continuada para la recertificación- relicencia profesional. Descripción de la primera experiencia española de recertificación-relicencia colegial voluntaria. Educación Médica 2003; 6 : 127-33. Pardell H. ¿Es oportuno introducir la recertificación de los médicos en España? 95. Med Clin (Barc) 2005; 124 : 344-7.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY0MDA=